Menu Piję wodę z kranu

Skąd bierzemy wodę dla Gdańska i Sopotu?

Mieszkańcy Gdańska, w systemie ciągłym, otrzymują wodę z ośmiu ujęć głębinowych, jednego ujęcia drenażowego w Pręgowie, jednego ujęcia powierzchniowego w Straszynie, a część mieszkańców Żabianki jest zaopatrywana z 2 ujęć głębinowych w Sopocie. Cała sieć miejska w Gdańsku jest eksploatowana przez spółkę SAUR Neptun Gdańsk SA.

Gdańsk:
Ujęcia głębinowe – 76% ilości dostarczanej wody, w tym:
1. Czarny Dwór – 23%
Na ujęciu Czarny Dwór pracuje 30 studni, wśród których trzy to studnie kredowe (K-1 – gł. 213,5 m, K-2 – gł. 200 m, K-3, gł. 219 m). Woda z tych studni trafia razem z wodą ze studni czwartorzędowych (średnia gł. 35-40 m) i trzeciorzędowych (średnia gł. 90-94 m) do stacji uzdatniania, a po uzdatnieniu trafia do miejskiej sieci wodociągowej.  Teren ujęcia położony jest wzdłuż nadmorskiego tarasu pomiędzy Jelitkowem a Zaspą (od ul. Pomorskiej do ul. Hallera).
2. Lipce – 12%
3. Zaspa Wodna – 8%
4. Dolina Radości – 7%
5. Zakoniczyn  7%
6. Osowa – 15%
7. KrakowiecŚwibno  ujęcia rezerwowe – 1%
8. Dwa ujęcia z Sopotu – Bitwy pod Płowcami i Nowe Sarnie Wzgórze(zaopatrują część Osiedla Żabianka) – 3,0%

Ujęcie powierzchniowe Straszyn – 15%
Ujęcie drenażowe Pręgowo – 9%

Ujęcia głębinowe – kreda, trzeciorzęd, czwartorzęd
Ujęcie drenażowe – Pręgowo k/Gdańska
Ujęcie powierzchniowe – na sztucznym jeziorze Goszyn, utworzonym na rzece Raduni


Sopot:
W 2015 roku ujęcia miasta Sopotu wyprodukowały ponad 3,1 mln m³ wody, z czego mieszkańcom Sopotu podano prawie 2,4 mln m³ wody, a ponad 731 tys. m³ wody z Sopotu dostarczono mieszkańcom Gdańska. 
W Sopocie woda pochodzi wyłącznie z ujęć głębinowych. Są to: 
1. Brodwino – 46%
2. Bitwy pod Płowcami – 43 %
3. Nowe Sarnie Wzgórze – 11%


Zwiń ^

Siedem faktów, które musisz wiedzieć o wodzie

Już w VII w p.n.e. grecki filozof, Tales z Miletu stwierdził, że początkiem wszechrzeczy jest woda. Bez niej nie przetrwałby żaden organizm żywy. Potrzebuje jej człowiek, zwierzę, roślina, a nawet bakteria. Jest niezastąpiona. Bez niej nie byłoby pożywienia, a bez pożywienia nie byłoby życia.

Woda to:
1. Składnik wielu tkanek i narządów
2. Rozpuszczalnik, niezbędny do prawidłowego procesu trawienia
3. Nośnik substancji odżywczych
4. Regulator, który zapewnia prawidłowy przebieg procesów życiowych
5. Substancja oczyszczająca, eliminuje zbędne i szkodliwe składniki z organizmu
6. Element pożywienia niezbędny w codziennej diecie
7. Termoregulator, utrzymuje odpowiednią temperaturę ciała

Zwiń ^

Woda w organizmie człowieka

Wśród wielu zaleceń żywieniowych, często słyszy się, że należy spożywać 2-2,5 l wody dziennie. Zastanawiamy się po co aż tyle, skoro nie chce nam się pić.

U kobiet woda stanowi przeciętnie 52-55% masy ciała, a u mężczyzn 63-65% masy dorosłego człowieka. Utrata 3% wody z organizmu może powodować zmęczenie, osłabienie, rozkojarzenie oraz bóle i zawroty głowy. Mogą wystąpić kłopoty z trawieniem. Odwodnienie w ilości 20% masy ciała może prowadzić do śmierci. Bez pokarmów stałych człowiek wytrzymuje ok. 40 dni, brak picia może się zakończyć śmiercią nawet po 3-4 dniach.


Ilość wody w organizmie zależy od:
- wieku - im człowiek jest starszy, tym mniej jest wody w organizmie
- masy ciała - wraz ze wzrostem zawartości tkanki tłuszczowej spada ilość wody
- płci - mężczyźni w swoim ciele zawierają więcej wody niż kobiety

Straty wody:
Dorosły zdrowy człowiek traci w normalnych warunkach około 2-2,8 l wody na dobę. Utrata wody odbywa się:
- przez skórę 600 ml
- z moczem 1500 ml
- ze stolcem 100-150 ml
- w procesie oddychania 550 ml

Przeciętna  zawartość wody w różnych tkankach:

  • mięsień - 75%
  • skóra - 70%
  • tkanki łączne - 60%
  • tkanka tłuszczowa - 20%
  • tkanka kostna (bez szpiku) - 25-30%
  • nerka - 80%
  • wątroba - 70%
  • krew: osocze 90%, krwinki 65%


Zwiń ^

Ile wody wypływa z kranu?

Czy wiesz, że statystyczny Polak zużywa w ciągu doby 190 litrów wody, podczas gdy mieszkańcy krajów zachodnich (członkowie Unii Europejskiej) tylko 140 l. Z czego wynika taka różnica? Najczęściej winę za taki stan rzeczy ponosi cieknący kran.

W jakiej ilości i przez co najczęściej marnujemy wodę:
  • 5 tys. litrów stracimy w ciągu roku, jeżeli nasz kran przecieka i kapie z częstotliwością jednej kropli na sekundę
  • 115-150 litrów trzeba zużyć do kąpieli w wannie
  • 75-115 litrów zużywa pralka podczas jednego cyklu prania
  • 30-40 litrów zużyjemy biorąc dziesięciominutowy prysznic
  • 38 litrów zużywamy podczas ręcznego mycia naczyń
  • 11 litrów potrzeba na spłukanie toalety
Ilość zużytej wody zależy od kranu:
  • bateria z dwoma kurkami- 42l/ min
  • bateria jednouchwytowa- 12l/ min
  • bateria wyposażona w eko-przycisk- 8l/ nim
  • bateria bezdotykowa- 6l/ min

W kuchni
  • Nastawiajmy zmywarkę (a także pralkę) tylko wtedy, kiedy są pełne.
  • Nie nastawiajmy zmywarki na wstępne płukanie – to pozwoli zaoszczędzić aż 24 tys. litrów wody w ciągu roku! Z testów przeprowadzonych przez amerykański magazyn konsumencki „Consumer Reports” wynika, że wstępne płukanie wcale nie poprawia jakości mycia naczyń.
  • Owoce i warzywa myjmy w misce z wodą używając szczotki przeznaczonej do ich czyszczenia – niech woda nie leci z kranu przez cały czas mycia.
  • Do ręcznego umycia naczyń potrzeba aż 38 litrów wody. Zmywarka jest oszczędniejsza. A jeśli nie mamy zmywarki, nie myjmy naczyń pod ciągłym strumieniem wody.
  • Do podlewania roślin doniczkowych lepiej użyć wody, w której wcześniej gotowaliśmy na przykład jajka lub myliśmy warzywa. Oczywiście po jej wystygnięciu.
  • Warzywa gotujmy na parze zamiast w wodzie. Nie dość, że oszczędzimy wodę, to jeszcze zyskamy zdrowszy posiłek.
  • Żywność rozmrażajmy w lodówce, a nie w zlewie czy garnku napełnionym wodą. Poza tym, że zużyjemy mniej wody, to mniejsze jest prawdopodobieństwo, że w żywności rozwiną się bakterie.
  • Kiedy wymieniamy zmywarkę lub pralkę, wybierzmy taką, która oszczędza wodę.
W łazience
  • Naprawmy cieknący kran i spłuczkę. Przez nie wylatuje około 14% całej wody zużywanej w gospodarstwie domowym. Jeżeli kran kapie z częstotliwością jednej kropli na sekundę, w ciągu roku stracimy w ten sposób aż 5 tys. litrów!
  • Nie używajmy sedesu jako kosza na śmieci.
  • Podczas mycia zębów zakręcajmy kurek z wodą. Tą drogą ucieka około 6-10 litrów wody w ciągu minuty.
  • Do kąpieli w wannie trzeba zużyć 115-150 litrów wody, tymczasem kiedy bierzemy prysznic, możemy zaoszczędzić nawet ponad 100 litrów wody! Starajmy się też skracać kąpiel pod prysznicem – w 10 minut zużyjemy 30-40 litrów wody, a w pięć minut – 15-20 litrów.
  • Jeżeli napełniamy wannę, zatkajmy odpływ jeszcze, zanim odkręcimy wodę. Wlejmy połowę tego, co zwykle.
W ogrodzie
  • Naprawmy przeciekający szlauch i połączenia rur.
  • Ustawmy szlauch i zraszacz tak, aby leciały z niego duże krople wody. Drobna wodna mgiełka łatwiej wyparuje.
  • Zraszacze trawy ustawiajmy tak, aby woda nie leciała na ścieżki czy chodniki.
  • Podlewajmy o najchłodniejszej porze dnia, żeby zminimalizować parowanie wody. Unikajmy też podlewania, kiedy wieje silny wiatr.
  • Chodniki i podjazdy lepiej zamiatać, niż czyścić strumieniem wody.
  • Do ziemi dodawajmy kompost, aby zwiększać jej zdolność zatrzymywania wody.
  • Nie instalujmy fontann, chyba że wykorzystują wodę z odzysku.
  • Samochód myjmy używając wiadra z wodą, a nie szlauchu
Zwiń ^

Jak powstaje pragnienie i ile wody powinno się pić

U człowieka dorosłego dzienne zapotrzebowanie na wodę w zwykłych warunkach wynosi 2500 ml wody.

Ile wody powinno się pić?
Każdy z nas potrzebuje innej ilości płynów. Wiek, aktywność fizyczna, temperatura powietrza, a nawet nasza kondycja zdrowotna są czynnikami wpływającymi na zapotrzebowanie organizmu na wodę.
Zalecane jest aby spożywać około 30 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Należy przy tym pamiętać, że woda znajduje się także w pożywieniu, które spożywamy. Pokarmy stałe oraz niektóre produkty spożywcze zawierają ją w bardzo dużych ilościach (np. ogórki 95%, mleko 87%, jabłka 85%, ziemniaki ugotowane 75%).

Dlatego przyjmuje się, że pobieranie wody w normalnych warunkach dla zdrowego człowieka powinno przedstawiac się następująco:

  • napoje - 1000 ml
  • pokarmy stałe i półstałe - 1200 ml
  • utlenianie składników pokarmowych - 300 ml

Gdy chce się pić

Pragnienie najlepiej zaspokajać, pijąc wodę mineralną, niesłodzone soki owocowe, herbaty ziołowe. Należy unikać słodzonych napojów typu „soft drink” mają one dużą wartość energetyczną, zawierają konserwanty, sztuczne barwniki i kwasy.

Jak zwiększyć spożycie wody przez organizm?
- zacznij dzień od wypicia szklanki wody z cytryną, napój poprawi Twoje trawienie,
- pij małymi łykami dzięki temu Twój organizm lepiej przyswoi wypity płyn,
- jeżeli pijesz kawę lub herbatę dodatkowo wypij szklankę wody,
- jedz dużo warzyw i owoców, są one doskonałym źródłem wody,
- postaw butelkę wody na swoim biurku, będzie Ci łatwiej kontrolować ile wypiłeś.

Czy wiesz, że:
- odpowiednia ilość wody w organizmie sprawia, że skóra wygląda ładniej i dłużej pozostaje młoda.
- częste picie wody ułatwia odchudzanie, dłużej czujesz się syty.
- spożywanie wody przed wysiłkiem fizycznym obniża temperaturę ciała, poprawia pracę serca.
- w ciągu 24 godzin przez nerki przepływa 2000 ml wody, a przez ludzki mózg 1400 ml wody.
- kofeina i alkohol powodują odwodnienie organizmu.

Zwiń ^

Czym jest cykl hydrologiczny?

Co rozumiemy pod pojęciem cyklu hydrologicznego? Można powiedzieć, że to "my" w każdej cząsteczce! Cykl hydrologiczny (obieg wody w przyrodzie) opisuje istnienie i ruch wody na, w i ponad powierzchnią Ziemi.

Woda na Ziemi jest w ciągłym ruchu i zmienia swoje formy, od stanu ciekłego, poprzez gazowy do stałego i na odwrót. Obieg wody trwa od miliardów lat i całe życie na Ziemi jest od niego zależne.

Obieg wody nie ma punktu początkowego, ale możemy prześledzić cały cykl poczynając od oceanu. Siłą napędową procesu obiegu wody jest Słońce. Podgrzewa ono wodę w oceanie, która paruje i w postaci pary unosi się nad oceanem. Wznoszące prądy powietrzne przenoszą parę wyżej, tworząc chmury. W określonych warunkach drobniutkie kropelki łączą się ze sobą w większe krople i opadają na ziemię jako deszcz, śnieg lub grad.

Śnieg, gromadząc się na powierzchni Ziemi z czasem przekształca się w pokrywę lodową i lodowce, które mogą zatrzymać zamrożoną wodę na tysiące lat. Ziemia wchłania opady atmosferyczne i gromadzi je w postaci wód gruntowych.
W niektórych miejscach wody gruntowe wydostają się na powierzchnię i tak powstają źródła. Z nich biorą początek strumyki, te z kolei łączą się ze sobą w większe strumienie i rzeki, które wpadają do morza lub oceanu. W ten sposób zamyka się obieg wody w przyrodzie. Proces zaczyna się od nowa.

Zwiń ^

Kim jest sommelier?

Ludzie, którzy zawodowo degustują wodę (tak jak wino) to sommelierzy. Badają oni smak, zapach oraz terroir, czyli właściwości wynikające z pochodzenia z określonego regionu.

Sommelierzy potrafią podobno nawet doradzić jaką wodę pić po zjedzeniu określonej czekolady czy sera żeby odświeżyć smak w ustach.

Zwiń ^

Stockholm Water Prize

W Sztokholmie co roku przyznawana jest nagroda Stockholm Water Prize, zwana popularnie „Wodnym Noblem". Nagrodę przyznaje jury powołane przez Królewską Szwedzką Akademię Nauk.

Akademia wyróżnia osoby, instytucje lub organizacje, które swym działaniem szczególnie przyczyniają się do ochrony zasobów wodnych i do poprawy stanu zdrowia mieszkańców planety i jej ekosystemu. Nazwisko dorocznego laureata Stockholm Water Prize ogłaszane jest 22 marca, w Światowym Dniu Wody. Nagrodę wraz z premią pieniężną - 150 tys. dolarów wręcza się podczas odbywającego się w Sztokholmie Światowego Tygodnia Wody (World Water Week - WWW). Jego organizatorem jest sponsorowany przez państwo szwedzkie Stockholm International Water Institute (SIWI). Nagrodę fundują międzynarodowe i szwedzkie koncerny.

Dla przykładu laureat z roku 2008,
prof. Allan z Kings College w Londynie, zasłużył się opracowaniem metody pozwalającej określać ilości wody konieczne do wytworzenia najróżniejszych produktów. Potocznie nazywa się ją metodą obliczania wody wirtualnej. Wyniki otrzymywane przez prof. Allana są zaskakujące. Dzięki jego obliczeniom wiadomo, że do wyprodukowania pary dżinsów (w całym procesie od uprawy bawełny po dostawę spodni do sklepu) zużywa się 10 tys. litrów czystej wody. Do otrzymania kubka kawy koniecznych jest 140 litrów wody, szklanki mleka - 200 l, hamburgera - 2400 l. Produkcja kartki papieru formatu A-4 wymaga 10 litrów, pary skórzanych butów - 8 tys. l, kromki chleba - 40 l, kartofla - 35 l, a jajka - 135 l. W globalnym bilansie zużycia wody zaledwie 6 proc. przypada na gospodarstwa domowe. Pozostałe 94 proc. to jest właśnie "woda wirtualna", potrzebna do produkcji wszystkiego - od pomidorów po wahadłowce kosmiczne.

Zwiń ^

Niecodzienna metoda pozyskiwania wody w RPA

W Republice Południowej Afryki w miejscowości Tshiavha poważnym problemem jest brak czystej wody. Nowatorski pomysł, postawienia ogromnych siatek okazał się dla mieszkańców wybawieniem.

Mgła, która na nich osiada pozwala pozyskać wodę zdatną do picia. Tym sposobem można otrzymać kilka tysięcy litrów wody dziennie. Prosty, ale jakże skuteczny pomysł stosuje się już w wielu krajach na świecie, m.in. w Tanzanii, Nepalu, Peru czy Chile.

Zwiń ^

Zdrowa kąpiel

Kąpiel kilka wieków temu była przywilejem. Dziś jest traktowana jako zwykła czynność, bez większej wartości. Czy słusznie? Odpowiednio dobrana może być panaceum na różne dolegliwości. Polewanie wodą ud, kolan i rąk łagodzi reumatyzm, poprawia ciśnienie, uśmierza ból głowy, świetnie wpływa na serce.

Według niektórych moczanie nóg w wodzie o zmiennej temperaturze dobrze wpływa na bezsenność, stres i zimne nogi. Potrzebna do tego jest miska z ciepłą wodą (38-40 st. C), oraz z zimną (15-18 st. C). Należy zanurzyć stopy na 3 minuty w ciepłej, a potem na 20 sekund w zimnej wodzie. Czynność powtórzyć 3 razy.

Na wzmocnienie odporności warto zastosować klasyczną metodę Kneippa. Wannę napełnia się zimną wodą (12-15°C) do wysokości łydek. Przez 2 minuty brodzi się jak bocian. Następnie suszy nogi, zakłada wełniane skarpetki i porusza stopami, aż będą ciepłe.

Oto kilka wskazówek, aby kąpiel pomagała, a nie szkodziła zdrowiu:
  • woda powinna być ciepła, a nie gorąca – szczególnie powinny zwracać na to uwagę osoby chore na cukrzyce, z zaburzeniami krążenia, kobiety w ciąży
  • naprzemienny ciepły i zimny prysznic ma dobry wpływ na ciało, ale należy pamiętać, by rozpoczynać go ciepłą wodą, a kończyć zimną. Inaczej można doprowadzić do szoku termicznego, zimny prysznic należy zaczynać od dolnych części ciała, a ciepły odwrotnie,
  • przed zetknięciem się z zimna wodą należy się rozluźnić, a nie napinać mięśnie, gdyż taka postawa pogłębia stres przez obkurczanie naczyń obwodowych,
  • po dużym wysiłku fizycznym nie należy wchodzić pod zimny prysznic, ponieważ powoduje to tylko chwilową ulgę w związku z zahamowaniem procesów, które miały naturalnie ochłodzić ciało,
  • warto stosować dodatki między innymi: sole kąpielowe, olejki eteryczne, wyciągi z ziół, solanki termalne – mają bowiem korzystne działanie na skórę, a nawet leczą lub wspomagają leczenie niektórych schorzeń

Zwiń ^